Sukupuoli-käsite on ongelmallinen
kaikessa keskustelussa, koska se voi tarkoittaa niin monta eri asiaa. Englannin
kielessä asia on hieman parempi, koska siellä on oma sanansa biologiselle
sukupuolelle (sex) ja kulttuurilliselle sukupuolelle ja sukupuolikokemukselle
(gender). Tämä erottelukaan ei riitä lähellekään selvittämään vyyhteä, johon
sukupuoliasia on sotkeutunut.
Arkiajattelussa on yleinen olettama,
että ihmisen biologisesta sukupuolestaan (sex) voidaan johtaa loogisesti ja
yksiselitteisesti hänen sukupuolikokemuksensa (gender). Seuraavassa tekstissä
yritän osoittaa sen, kuinka tämä ei pidä paikkansa ja että käsitteet sex ja
gender ovat paljon monimutkaisempia kuin arkiajattelussa on tapana olettaa.
Olen jakanut sukupuoleen liittyvät asiat moneen eri siihen vaikuttavaan tasoon
ja yritän samalla kuvata tasojen välisiä monimutkaisia suhteita.
Tekstiä muokkasin osin somekeskustelua avuksi käyttäen, josta sainkin muutamia erinomaisia lisänäkökulmia pohdintaan.
1. Kromosomien taso
·
Ihmisen
sukupuolen kannalta kromosomistoista keskeisin on X, XY
·
Näistä maskuliinista
kehitystä tukeva XY on heterotsygoottinen (kaksi erilaista kromosomia
vastinpareina) ja feminiiniin liittyvä XX homotsygoottinen (kaksi samanlaista
kromosomia vastinpareina)
Mutta…
·
ihmisellä on
olemassa myös lukuisa joukko muita elinkelpoisia X:n ja Y:n kombinaatioita.
·
Muilla eläimillä
sukupuolikromosomit voivat perustua täysin eri järjestelmään: Esimerkiksi linnuilla,
käärmeillä ja perhosilla sukupuoleen vaikuttavat kromosomit ovat Z ja W siten,
että feminiini yhdistelmä on heterotsygoottinen ZW ja maskuliini kombinaatio
homotsygoottinen ZZ.
Johtopäätös: Kromosomit ohjaavat osaltaan sukupuolen
määräytymistä, mutta eivät tee sitä yksikäsitteisesti niin, että vain XX johtaisi
naiseksi ja vain XY mieheksi kehittymisen.
2. Geneettinen, hormonaalinen ja biologisen
ilmiasun taso:
·
Ihmisellä feminiini
ilmiasu on periaatteessa perusmuoto.
·
Y-kromosomin
vaikutuksesta testosteroni ja vaste sille vievät yleensä kehityksen
maskuliiniin suuntaan. Y-kromosomissa oleva geeniryhmä sex determining region Y (SRY)
on keskeinen maskuliinin ilmiasun määräytymisessä: Aktiivisena se estää
feminiinin kehityksen.
Mutta…
·
Ei-aktiivinen SRY
johtaa kehityksen feminiiniin suuntaan XY-kromosomistollakin.
·
Myös muut geenit
voivat vaikuttaa sukupuolen ilmiasuun: Esimerkiksi keholla on joko geenien
ohjaama androgeenireseptorien tuottama vaste testosteroniin tai se on olematta. Reseptorien puutteesta seuraa feminiini kehitys Y-kromosomillakin. Myös
esimerkiksi kromosomissa 17 olevan CBX2-geenin mutaatio voi estää maskuliinin ilmiasun
kehittymisen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2680992/
Sukupuoleltaan moninaisen identiteetin tausta on myös geneettis-hormonaalinen. Raskauden aikana kohdun hormoniympäristö vaikuttaa sikiön kudoksiin, niiden erilaistumiseen ja herkkyyteen toimia sukupuolihormonien alaisena. Kehon ja aivojen sukupuolittuminen ovat eri prosesseja ja tapahtuvat eri aikaan sikiönkehityksessä. Myös lapsen omien geenien on todettu vaikuttavan siihen, millainen kohdun hormoniympäristöstä muodostuu.
Molempien
identtisten kaksosten todennäköisyys olla transsukupuolisia on 28,38%, kun epäidenttisillä
kaksosilla vastaava luku on 0,34%.
Ympäristövaikutukset
huomioon ottavassa laajassa tutkimuksessa transsukupuolisuuden periytyvyys oli
62%.
Transnaisten
äideillä on havaittu olevan keskimääräistä enemmän sisaria kuin veljiä ja tällä
perusteella erääksi transsukupuolisuuden syyksi on esitetty isoäidiltä
periytyvää mekanismia, jossa alun perin isoäidin isältä peritty X-kromosomi ei
inaktivoidu oikein. Toisessa sukupolvessa virheellinen inaktivaatio sitten
johtaisi edelleen miespuolisten sikiöiden varhaiseen keskenmenoon ja
kolmannessa sukupolvessa feminisoivien geenien virheelliseen toimivuuteen ja
lopulta transsukupuolisuuteen.
Suhteellisen harvinaisia ovat
transsukupuolisuuden aiheuttavat varsinaiset
kromosomipoikkeavuudet.
Transmiehillä
sukupuolihormoneiden aineenvaihduntaa ohjaavan CYP17-geenin resessiivinen muoto
on merkittävästi yleisempi kuin cisnaisilla.
·
Yhden keskeisen
sukupuoli-identiteettiä määräävän asian oletetaan olevan tulosta testosteronipitoisuuden
ohjaaman aivorakenteiden maskulinisaatiosta tai sen puuttumisesta. Ulkoiset
sukuelimet kehittyvät aivoihin nähden eri aikaan, joten aivojen
maskulinisaation astetta ei voi päätellä ulkoisten sukuelinten perusteella.
Normaalia alhaisempi testosteronipitoisuus tietyssä sikiönkehityksen vaiheessa
voisi siis johtaa miespuolisen sikiön aivojen maskulinisaation estymiseen ja
feminiinisen sukupuoli-identiteetin kehittymiseen. Naispuolisilla sikiöillä
normaalia korkeampi testosteronipitoisuus aiheuttaisi taas aivojen
maskulinisaatiota ja maskuliinisen sukupuoli-identiteetin.
Poikkeava
hormonitasapaino saattaa olla transmiehillä seurausta lisämunuaisen
liikakasvusta sekä tiettyjen hormonireseptorigeenimuotojen aikaansaamilla muutoksista
hormoneiden vaikutusmekanismeissa.
Transnaisten
etusormen ja nimettömän välinen suhde (2D:4D) vastaa keskimäärin
cissukupuolisten naisten keskimääräistä suhdetta. Transmiehillä vastaavaa eroa
ei ole kuitenkaan havaittu. Täydellisestä androgeeniresistenssistä (CAIS)
kärsivillä henkilöillä on todettu maskuliinista sukupuoli-identiteettiä, mikä viittaa
siihen, että muutkin tekijät kuin sikiöajan testosteronialtistus vaikuttavat maskuliinisen
sukupuoli-identiteetin kehittymiseen.
Transnaisten
androgeenireseptorigeeneissä ja transmiesten estrogeenireseptorigeeneissä on
havaittu joidenkin DNA-ketjun emäsjärjestysten osalta tavallista suurempaa
monistumista. Tämä saattaa omalta osaltaan vaikuttaa sikiöaikaiseen
hormonitasapainoon ja joko heikentää tai vahvistaa hormonivälitteistä aivojen
maskulinisaatiota.
Johtopäätös: Geenit ja ohjaavat sukupuolen määräytymistä,
mutta eivät tee sitä suoraviivaisesti niin, että yksi genomin perustyyppi
johtaisi aina naiseksi ja toinen mieheksi kehittymisen. Myöskään tiettyyn
sukupuoleen liitetyt hormonit eivät välttämättä määrää yksikäsitteisesti sitä,
mikä on yksilön sukupuolen ilmiasu.
3. Lisääntymisbiologinen taso:
·
XY- ja XX ovat
keskeiset kombinaatiot ihmislajin säilymiselle: Useimmat XX-ihmiset kykenevät
synnyttämään ja useimmat XY-ihmiset kykenevät siittämään. Näin heidän primäärit
suvunjatkamiselimensä ovat siihen tarkoituksenmukaisia.
·
Nisäkkäillä suvun
jatkaminen perustuu vastaavaan XX- ja XY-kromosomistoon kuin ihmisellä.
Mutta…
·
Geneettisen ja
hormonaalisen tason variaatiosta johtuen jotkut XY-ihmiset kykenevät myös synnyttämään ja jotkut XX-ihmiset olemaan viriilejä maskuliiniseen tapaan.
·
Muillakin kuin
XX- ja XY-kromosomeilla varustuilla ihmisillä voi olla lisääntymiskyky, osalla sellaisenaan ja osalla hormonihoitojen avulla.
·
Monilla muilla
eläinryhmillä on muita sukupuolen määräytymiseen vaikuttavia geneettisiä
rakenteita. Monilla lajeilla, myös joillakin nisäkkäillä, esiintyy ilmiasultaan
naaraan kaltaisia uroksia ja uroksen kaltaisia naaraita. Merkittävä syy tähän
on suojautuminen lajin muiden samaan sukupuoleen kuuluvien yksilöiden
aggressiolta. Toinen syy on naaraaksi tekeytyvien urosten mahdollisuudet päästä
parittelemaan toisten koiraiden selän takana niiden taistellessa keskenään
naaraista. https://daily.jstor.org/transgender-proclivities-in-animals/ Nämä liittyvät selkeästi lajin yksilön
mahdollisuuksiin selvitä hengissä ja toisaalta levittää omia geenejään eivätkä
ne ole sinänsä lajin kannalta välttämättömiä. Joillakin kaloilla taival alkaa
toisessa ja jatkuu toisessa sukupuolessa. Esimerkiksi voi olla hyödyllistä olla
naaras pienenä ja koon kasvaessa uroksena olemisen hyödyt kasvavat. Tällöin voi
hyötyä koko laji näiden strategioiden sopeutumisesta ympäristöön.
Sukupuoli voi
määräytyä tämän lisäksi monenlaisilla tavoilla, kuten lämpötilan (jotkut
matelijat), pH:n (jotkut kalat), solulimassa olevien loisten (jotkut
hyönteiset), sosiaalisen vuorovaikutuksen tai kuluvan ajanjakson perusteella
(jotkut matelijat) tai siitä riippuen, tulevatko lajin munat hedelmöitetyksi
(monet pistiäislajit). Joillakin lajeilla, kuten lieroilla ja maakotiloilla, on
lähtökohtaisesti sekä naaraan että uroksen sukuelimet.
Johtopäätös: Ihmisen lisääntymisbiologia perustuu
useimmiten sukupuolikromosomien, geenien ja hormonien loogisena
syyseuraussuhteena XX-ihmisten kykyyn synnyttää ja XY-ihmisten siittää. Ihmisen
kohdalla tästä on kuitenkin variaatiota kaikkiin suuntiin: Kaikki XX- ja
XY-ihmiset eivät ole lisääntymiskykyisiä, muut kromosomiyhdistelmät ovat
lisääntymiskykyisiä ja XX voi siittää ja XY synnyttää. Muilla eläimillä sukupuoli
ja kyky lisääntyä muuntelevat mitä ihmeellisimmillä perusteilla, mikä horjuttaa
edelleen kuvaa selkeästä kaksijaosta. Ei siis voida mitenkään pitää
toteennäytettynä, että ihmisyksilön lisääntymiskyky olisi suoraa seurausta XX-
ja XY-kromosomeihin perustuvasta suoraviivaisesta kausaalisuudesta.
4. Muiden sukupuoleen liitettyjen fyysisten
ominaisuuksien taso:
·
Suurimmalla
osalla XX-kromosomein varustetuilla ihmisillä on feminiinit sekundaarit
sukupuolipiirteet (rinnat, karvoitus, rasvakerros, kehon muoto…) ja vastaavasti
suurimmalla osalla XY-kromosomein varustetuilla ne ovat maskuliiniset.
·
Hormoneilla on
fyysisiin ominaisuuksiin melko selkeä yhteys.
Mutta…
·
Suurimmassa osassa
feminiiniin tai maskuliiniin ilmiasuun yleisesti liitetyissä piirteissä on normaalia
hajontaa niin, että monet XX-ihmiset ovat monia XY-ihmisiä kookkaampia, harteikkaampia,
karvaisempia jne.
·
Geneettinen
variaatio aiheuttaa sekä XY- että XX- ihmisille variaatiota kromosomiston
ennustamasta ilmiasusta.
·
Muilla
kromosomikombinaatioilla kuin XX ja XY variaatio on runsasta feminiinin ja
maskuliinin välillä niin, että useissa tapauksissa piirteet ovat jotain
feminiinin ja maskuliinin väliltä.
·
• Transsukupuolisten
neuroanatomiassa on sekä syntymässä määritellylle että koetulle sukupuolelle
tyypillisiä piirteitä. Jotkut tutkijat pitävätkin transsukupuolisuutta tämän
perusteella intersukupuolisuuden yhtenä muotona.
Transsukupuolisilla aivojen
harmaan ja valkean aineen rakenne poikkeaa heidän syntymässä määritellyn
sukupuolensa keskimääräisistä rakenteista ja se asettuu tyypillisesti miesten ja
naisten keskiarvojen väliin.
Hypotalamuksen INAH3-tumakkeen
ja runsaasti androgeeni- ja estrogeenireseptoreita sisältävän BSTc-tumakkeen
koko ja solumäärä vastaavat transsukupuolisilla heidän kokemansa sukupuolen
keskimääräistä kokoa ja solumäärää.
Aivorakenteissa on eroja hormonihoidoista
riippumatta. BSTc:n rooli sukupuoli-identiteetin kehityksessä on epäselvä,
sillä se kehittyy lopulliseen muotoonsa vasta aikuisiässä, mutta INAH3:n koko
on iästä riippumaton.
Transnaisten seksuaalista halua
ja parinmuodostusta ohjaavan kisspeptiini-hormonin vaste hypotalamuksen
ARC-tumakkeessa vastaa cisnaisten vastetta.
Johtopäätös: Ihmisen ulkoisten ominaisuuksien
määräytyminen liittyy biologisiin taustasyihin, mutta se on kaikkea muuta kuin
yksikäsitteinen seuraus XX- ja XY-kromosomeista.
5. Lajikäyttäytymisen taso:
·
Lajin kannalta
keskeisimmät käyttäytymisen perusasiat liittyvät lisääntymiseen ja
jälkikasvun/yhteisön suojeluun.
·
Kognitiivisissa
kompetensseissa XX- ja XY-kromosomein varustettujen ihmisten välillä on monissa
kohdin tilastollista eroa.
·
Merkittävä osa
käyttäytymis- ja kompetenssieroista on hormonien indusoimaa.
·
Samanlaisia
sukupuolihormonien vaikutuksia on havaittavissa monilla muilla lajeilla.
·
Lajikäyttäytymisessä
heteroyksilöillä on yleistä luontainen
ominaisuus kiinnostua vastakkaisen sukupuolen sukupuolta viestittävistä
piirteistä.
Mutta…
·
Ihmisellä hormonien tuottamat erot eivät ole
kovin suuret, kun vertailussa poistetaan rooliodotusten tuottamat paineet
·
Feminiiniin tai
maskuliiniin ilmiasuun yleisesti liitetyissä piirteissä on normaalia hajontaa
niin, että monet XX-ihmiset ovat monia XY-ihmisiä aggressiivisempia,
aloitehaluisempia, rationaalisempia jne.
·
Muilla kuin
heteroyksilöillä luontainen kiinnostus ei kohdistu vastakkaisen sukupuolen
sukupuolta viestittäviin piirteisiin.
·
On olemassa
eläimiä, joissa sukupuolen mukainen käyttäytyminen ei noudata maskuliinisuuden
ja feminiinisyyden stereotypiaa.
Johtopäätös: Ihmisen käyttäytymiseen liittyvien
ominaisuuksien määräytyminen on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen seuraus XX-
ja XY-kromosomeista.
6. Kulttuurin taso:
·
Kulttuurin
tasolla naiseuden ja mieheyden kova ydin on lisääntymiskäyttäytymiseen
sidottua. On siis olemassa joitakin lajityypillisiä käyttäytymiskaavoja
lisääntymiseen liittyen.
·
Mekanismi, joka
näitä yhdenmukaisuuksia kulttuuriin tuottaa, liittyy osin lajikäyttäytymiseen.
·
Ihmisen
oppimisessa suuri merkitys on sillä, että usein havaittu asia yleistetään
pääsäännöksi ja harvinaiset, sille ristiriitaiset asiat poikkeukseksi siitä.
·
Kulttuurissa
yleisimmän joukon, heteroyksilöiden käsitys oman kiinnostuksen kohdesukupuolista muokkaa koko
kulttuurin käsitystä sukupuolista ylipäätään yhdenmukaiseen suuntaan.
Mutta…
· Tämän lisäksi kulttuuri lisää naiseuden ja mieheyden
määritelmään ja rooliodotuksiin ja muihin ominaisuuksiin runsaasti asioita,
jotka voivat olla tyystin erilaisia eri kulttuureissa. Se, mikä mieheydessä ja
naiseudessa on yhteistä kaikille kulttuureille, on hyvin kapea alue.
· Monissa
kulttuureissa on yhteisön hyvinvoinnin kannalta tärkeitä funktioita ihmisille,
jotka eivät ole siittäjiä tai synnyttäjiä.
Kooste
erilaisista "kolmannen sukupuolen" nimikkeistä ympäri maailmaa:
- Cookin saarella asuvien
maoritaustaisten transnaisten nimitys. Osa osallistuu paikallisten naisten
perinteisiin toimiin, kuten perinneasujen kudontaan.
- Filippiineillä käytetty sana naisina
esiintyvistä homoista ja transnaisista. Yleisesti aika hyljeksitty ryhmä ja
toimii hyvin paljon prostituoituina.
- Bugis-kansan androgyyni shamaani
Etelä-Sulawesin saarella Indonesiassa.
- Bugis-kansan transnainen, joka poikkeaa
ilmaisultaan paikallisista ”cisnaisista”. Osallistuu paikallisten häiden
valmisteluun ja järjestämiseen.
- Bugis-kansan transmies. Elävät
normaalia ”cismiehen” elämää, usein naispuolison ja adoptoitujen lasten kanssa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_in_Bugis_society#Calabai
- Kastroitu miespalvelija, sotilas tai
laulaja. Eunukkeja on ollut tuhansia vuosia eri yhteiskunnissa. Palvelijana
häntä arvostettiin luotettavuuden takia, koska häneltä puuttui mieshormonin
tuottama himo naisia kohtaan ja luonne oli tyypillisesti säyseä.
- Samoan ”kolmas sukupuoli”. Voivat olla
sekä hyvin feminiinejä tai miehekkäitä. Perheissä, joissa on vähän tyttöjä,
poika voidaan kouluttaa fa’fafineksi. Heidän perheen/suvun eteen tekemänsä työ
on arvostettua. Seurustelevat etupäässä miesten kanssa, jotka eivät katso
itseään tästä syystä homoseksuaaleiksi.
- Likimain sama kuin Samoan fa’fafine
Tonga-saarilla.
- Napolin alueen miehenä syntynyt mutta
naisen elämää elävä ihminen. Usein perheen iltatähti, jonka äiti opettaa naisen
tavoille. Tärkeitä rooleja mm. lasten kasvatuksessa. Prostituoituina olo
yleistä. Eivät samaistu esim. seudulle tulleisiin prostituoituina itseään
elättäviin transnaisiin.
- Muinaisen Rooman aikainen miehenä
syntynyt Cybele-kultin papitar, joka kastroi itsensä verisessä uskonnollisessa
riitissä ja ryhtyi käyttämään naisten asuja, pitkää tukkaa ja vahvaa meikkiä.
Toimivat ekstaattisissa rituaaleissa ja ennustajina.
- Intian alueen kolmas sukupuoli, jossa
on länsimaisittain ajatellen transnaisia ja intersukupuolisia. Historian aikana
heillä on ollut erilaisia yhteiskunnallisia funktioita, mutta nykyään he ovat
pääasiassa syrjittyjä ja elättävät itsensä prostituutiolla. Pakistanissa kolmas
sukupuoli on saanut virallisen aseman.
- Thaimaan ”toisen kategorian nainen”.
Pojaksi syntyneitä, joista monet muokkaavat kehoaan jo varhaisessa vaiheessa.
5-15% mieheksi syntymässä määritellyistä. Ovat juridisesti miehiä. Suosittuja
rajatulla alueella viihdemaailmassa, muuten suhtautuminen kahtalainen.
- Arabian niemimaalla, erityisesti
Omanissa esiintyvä ryhmä, jotka käyttäytyvät sosiaalisesti ja seksuaalisesti
naisten tavoin. Ovat juridisesti miehiä käytettyä nimeä myöten, mutta toisaalta
heidän ajatellaan edustavan ”kolmatta sukupuolta”. He voivat kuitenkin tehdä
myös paluun miehen, esimerkiksi perheenisän rooliin. Osa heistä lienee
verrattavissa transvestiitteihin ja osa transsukupuolisiin.
- Turkissa esiintynyt perinne, jossa
kauniit nuoret miehet toimivat naisellisina tanssijoina ja viihdyttäjinä.
Liittyy 1600-luvun ottomaanien palatseissa ja haaremeissa olleeseen traditioon.
Tanssijoita koulutettiin 7-vuotiaasta asti ja ura kesti parrankasvun alkamiseen
ja siihen, että miehiset piirteet alkoivat korvata nuorekkaan kauneuden.
Tanssiesitykset olivat eroottisesti vietteleviä ja saivat miehet villeiksi
niin, että traditio kiellettiin vuonna 1837.
Perinne elää
valitettavasti tänäkin päivänä esimerkiksi Afganistanissa ”tanssipoikien”
muodossa.
- Naisen roolissa eläneet miehet
Itelmeenien keskuudessa Kamtšatkan niemimaalla. 1700-1800 luvulla dokumentoitu
ilmiö.
- Tahitilla (Maohi) ja Hawailla (Mahu) esiintyvä kolmas
sukupuoli, jolla on rooleja yhdyskunnassa ja henkisessä elämässä Tongan
fakaleitin tapaan.
- Malesialainen nimitys sikäläiselle
transnaiselle. Transmiehiä kutsutaan nimellä pak nyah.
- Klassisessa Arabian kielessä vastine
transnaiselle. Tradition mukaan heidät kastroitiin ja he toimivat erityisesti
musiikin ja viihteen parissa. Hyvin lähellä Arabian niemimaalla käytettävää
khanit-käsitettä
- Meksikon Oaxakan zapoteekkien
keskuudessa esiintyvä, mieheksi määritetyistä ihmisistä muodostuva kolmas
sukupuoli. Osa heistä pukeutuu täysin naisen asuun, elää miesten kanssa ja
tekee myös kulttuurissa naisille kuuluvia töitä, kuten alttarien koristelua.
Osa taas vain meikkaa miehen asussa ollessaan, elää perheellisinä naisen kanssa
ja tekee miehisiä töitä, kuten korujen tekoa. Arvioitu määrä n. 6% alueen
miespopulaatiosta.
- Albanialainen traditio, jossa nainen
antaa neitsyyslupauksen yhteisön johtajille ja elää sen jälkeen vapaana naisen
elämää rajoittavista lukuisista tiukoista säännöistä. Motiivit tähän
ryhtymiseen vaihtelevat, mutta joukossa on ollut runsaasti ihmisiä, joita
täällä kutsuttaisiin transmiehiksi.
- Maorikansan käyttämä nimitys omasta
HLBTI-vähemmistöstään.
- Latinalaisessa Amerikassa yleisesti
käytetty nimitys transfeminiineille. Käsitteen pohjalta on rakennettu viime
aikoina tuolle alueelle kolmannen sukupuolen statusta. Käsitteen käyttö on
sekavaa ja se voi kapeammin määriteltynä merkitä vain heitä, jotka muokkaavat
kehoaan esim. hormoneilla ja silikonilla, mutta eivät ole varsinaisesti
transsukupuolisia eivätkä myöskään drag queeneja. Travestin seksuaalinen
suuntautuminen voi olla mikä tahansa ja he voivat olla esimerkiksi lesboina
femme- tai butch-roolissa. Travestit elättävät itseään usein prostituutiolla.
Noin 200-600 jaa laadittu juutalaisen lain kokoomateos
Talmud luettelee kahdeksan sukupuolta:
1.
Zachar,
mies.
2.
Nekevah,
nainen.
3.
Androgynot,
joilla on sekä miesten että naisten kehollisia sukupuolipiirteitä.
4.
Tumtum,
puuttuu sukupuolittavia kehollisia sukupuolipiirteitä.
5.
Aylonit
hamah, tunnistettu tytöksi syntyessään, mutta myöhemmin luonnollisesti
kehittyviä miehisiä ominaisuuksia.
6.
Aylonit adam
tunnistettu syntyessään tytöksi, mutta hankki myöhemmin miehisiä ominaisuuksia
ihmisen väliintulon kautta.
7.
Saris
hamah, tunnistettu pojaksi syntyessään, mutta kehittyi myöhemmin luonnollisesti
naiseksi.
8.
Saris adam,
tunnistettu pojaksi syntyessään, mutta hankki myöhemmin naisellisia
ominaisuuksia ihmisen väliintulon kautta.
Kaksi ensimmäistä vastaisivat meidän kulttuurissamme
cis-miestä ja –naista. Ryhmät 3,4,5 ja 7 olisivat nykyajattelussa
intersukupuolisia tiloja. Ryhmät 6 ja 8 sisältävät sen ajan eunukit, mutta myös
voidaan ajatella sisältävän nykyaikaan transsukupuolisiksi katsottavia ihmisiä.
Talmudin ajattelussa sukupuoli määrittyi kehonpiirteistä, siksi mentaalisiin
ominaisuuksiin perustuvista nykymääritelmistä ei löydy täysin identtisiä
vastineita niille.
Talmud määrittelee näille ryhmille omat juridiset
statuksensa velvollisuuksineen ja rajoituksineen.
Myös Raamatussa viitataan tähän sukupuolen moninaisuuteen Jeesuksen
mainitessa avioliittoon kelpaamattomia ryhmiä:
”Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta
saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet
avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat
tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se
sovittakoon."
Markuksen evankeliumi, 19. luku 12. jae)
- Moderni sateenvarjotermi
Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön ei-cisidentiteeteille, joka on alun perin
Navajo-heimon käyttämästä termistä. Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoilla on mm.
seuraavanlaisia sukupuolirooleja. https://en.wikipedia.org/wiki/Two-spirit
Amerikanalkuperäisväestön sukupuolikäsitteitä
- Creet:
· Napêw iskwêwisêhot, "Mies, joka
pukeutuu naisen tavoin”.
· Iskwêw ka napêwayat, "Nainen, joka
pukeutuu miehen tavoin"
· ayahkwêw, "Mies, joka pukeutuu ja
elää hyväksyttyä elämää naisena”.
· Înahpîkasoht, " Nainen, joka
pukeutuu ja elää hyväksyttyä elämää miehenä”; myös kutsutaan "häneksi,
joka taistelee kaikkien kanssa osoittaakseen olevansa kovin”
· iskwêhkân, "Hän, joka käyttäytyy
ja elää naisen lailla”
· napêhkân, " Hän, joka käyttäytyy
ja elää miehen lailla "
- Lakotat:
· Wíŋkte merkitsee "haluaa olla
naisen kaltainen. Sosiaalinen kategoria, jossa miehen kehoon syntynyt pukeutuu
ja käyttäytyy lakotanaisen tavoin. Nykykielessä tarkoittaa homoseksuaalista
lakotamiestä. Heitä on pidetty pyhinä ihmisinä, joilla on seremoniallisia
tehtäviä, joita naiset tai miehet eivät voi tehdä.
- Navajot:
· Nádleeh, "Hän, joka muuttuu".
"naiseksi muuttunut mies," tai "puoliksi mies, puoliksi nainen”.
- Ojibwet:
· Ikwekaazo, "Mies, joka valitsi
naisen osan”, ”Hän joka pyrkii olemaan nainen”
· Ininiikaazo, "Naiset, jotka toimivat
miehen lailla”, ”Hän joka pyrkii olemaan nainen”
Ikwekaazot ja ininiikaazot
saattoivat ottaa puolisokseen itselleen samaa sukupuolta olevan. Heidän
puolisoitaan ei pidetty kuitenkaan ikwekaazoina tai ininiikaazoina, koska he
säilyttivät oman sukupuolensa sosiaalisen statuksen. Ikwekaazon tai
ininiikaazon leksi saattoi naida uudelleen vastakkaisen sukupuolen edustajan
tai toisen ikwekaazon tai ininiikaazon. Ikwekaazo työskenteli naisten asuissa
ja töissä, kuten myös ininiikaazo miesten töissä ja vaatteissa. Molemmilla
oletettiin olevan voimakkaita henkisiä kykyjä ja heitä kunnioitettiin
erityisesti uskonnollisissa seremonioissa.
Johtopäätös: Vaikka sukupuoli saa eri kulttuureissa erilaisia
ilmenemiä, yksilön identiteetillä on samankaltaista vaihtelua kaikkialla. Yksi
tyypillinen piirre monissa ei-länsimaisissa kulttuureissa on, että muilla kuin
cishenkilöillä on asema yhteiskunnassa siten, että se otetaan huomioon jo
lapsen kasvatusvaiheessa silloin, kun lapsi alkaa osoittaa piirteitä
sellaisesta. Sitä ei siis pidetä epänormaalina, vaan luonnollisena osana
sukupuolten moninaisuutta. Vaikka toisaalta monissa kulttuureissa muut kuin
nais- ja miesidentiteetit eivät ole hyväksyttyjä, niitä käytännössä ilmenee
sielläkin.
7. Yksilön käsitys sukupuolista:
·
Kukin yksilö
tuottaa oman käsityksensä kulttuurin tarjoamasta mallista. Samassa kulttuurissa
tuossa käsityksessä toki on selkeää yhdenmukaisuutta.
Mutta…
·
Yksilöiden
välillä tämä kuitenkin vaihtelee ja kunkin käsitys on siis uniikki.
8. Yksilön sukupuoli-indentiteetti:
·
Omassa identiteetissään
kukin yksilö asemoi kokemuksensa suhteessa omaan käsitykseensä siitä, mitä on
olla mies tai nainen. Hän voi kokea sen samaksi kuin minkä hän mieltää syntymässään
määritellyn sukupuolen mukaiseksi. Tällaisesta identiteetistä käytetään käsitettä
cissukupuolinen. Cissukupuoliset voivat olla myös yksinkertaisesti täysin asiaa
miettimättä, mutta eivät vain koe ongelmia olemisessaan syntymässään
määritellyssä sukupuolessa. Joillakin identiteetti on syntymässä määritetyn
vastainen tai on jotain tältä väliltä tai ei vastaa kumpaakaan näistä. Nämä
ihmiset käyttävät identiteetistään monia eri nimityksiä. Yleiskäsite tälle
ryhmälle on transsukupuolinen, mutta tapauksissa, joissa ihminen ei koe
olevansa nainen eikä mies, on käytössä laaja valikoima identiteettinimiä,
joille kattokäsitteenä käytetään yleensä muunsukupuolinen. Henkilö, joka tuntee
sekä miehen että naisen identiteetin täysin itselleen vieraaksi, hahmottaa
itsensä yleensä sukupuolettomaksi. Yksilöillä, joilla syntymässä määritetty
sukupuoli ei ole selvä, voi primääri identiteetti olla intersukupuolinen.
·
Cis on näistä
identiteeteistä yleisin, vaikka siinäkin on laajaa liukumaa: Kuinka täydellisesti
koen samaistuvani siihen, miksi naisen tai miehen hahmotan?
·
Jollakin yksilöllä
voi siis olla sukupuoliristiriita siten, että oma kokemus omasta sukupuolesta
ei vastaa sitä, mikä on kulttuurissa pidetään tuota sukupuolta edustavana.
Jollakin toisella taas oma käsitys oman sukupuolen reunaehdoista on
ristiriidassa kulttuurin käsityksen kanssa ilman, että kokisi olevansa syntynyt
väärän sukupuolen kehoon. Näistä vain ensimmäistä pidetään sukupuolikokemuksen
moninaisuutena ja toista voisi kutsua eräänlaiseksi sukupuoliemansipaatioksi.
·
Kanadalainen
David Reimer yritettiin kasvattaa pienestä pitäen tytöksi hormonien, genitaalileikkauksen
ja psykologisen terapian avulla, kun hänen ympärileikkauksensa epäonnistui.
Tämä ihmiskoe epäonnistui surkeasti ja David teki itsemurhan 33-vuotiaana.
Myös eräässä seurantatutkimuksessa neljästätoista muusta
XY-karyotyypin omaavasta miehestä, jotka kasvatettiin peniksen puuttumisen
vuoksi syntymästään asti tyttöinä, kahdeksan identifioitui myöhemmin transmiehiksi
ja kaikilla henkilöillä oli ainakin osittain miestyyppinen sukupuolirooli.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14736925
Johtopäätös:
Väestöstä suurella osalla
sukupuoli-identiteetti on suorassa suhteessa niin, että XX-kromosomeilla
muotoutuu naisidentiteetti ja XY-kromosomeilla miesidentiteetti, jotka ovat
suhteellisen hyvin koherenssissa kulttuurissa esiintyvien mallien kanssa.
Variaatio tästä on kuitenkin suurta ja reittejä vaihteluun on ainakin
kromosomivariaation, geenien vaihtelun, eri kehitysvaiheissa tapahtuvan
hormonien vaikutuksen ja vieläpä kulttuurissa esiintyvien roolimallien kautta.
Näin yksilön sukupuoli-identiteetti on kaikkea muuta kuin suoraviivaisesti
ennustettavissa hänen kromosomeistaan.
Sukupuoli-identiteetin opettaminen
vasten yksilön omaa kokemusta on siis kuitenkin todettu mahdottomaksi, mikä
viittaa selkeästi synnynnäiseen ja tavalla tai toisella biologisen taustan
omaavaan ominaisuuteen. Kulttuuri ei siis vaikuta ihmisen
sukupuoli-identiteetin kovaan ytimeen. Sen sijaan kulttuuri vaikuttaa siihen,
onko sillä tarjottavanaan sosiaalinen lokero, joka tukee yksilön
sukupuoli-identiteettiä.
SIIS:
Tuntea olevansa mies, nainen tai joku muu on kokemus, joka
·
on suhteessa biologisiin ”perustotuuksiin”
(kromosomit, hormonit…)
·
on suhteessa lajityypillisiin
sukupuolikäyttäytymiseen
·
on suhteessa kulttuurin sukupuolinormeihin
·
on suhteessa yksilön identifioitumiseen sekä
biologisiin että normatiivisiin seikkoihin
·
on suhteessa yksilön omiin käsityksiin noista
normeista
·
on luonteeltaan ainakin osin biologinen silloinkin, kun
kokemus ei ole ”se tavallinen”
·
määräytyy viime kädessä niin, että muilla
tasoilla kuin yksilössä itsessään tapahtuvalla biologisella prosessilla tai terapialla ei
tähän määräytymiseen voi jälkikäteen vaikuttaa.
Edelleen:
·
Eri miehillä ja naisilla on jossain määrin
erilaisia asioita, joita he pitävät naiseuden
tai mieheyden kriteereinä
·
Ei ole olemassa sellaista universaalista naisen
tai miehen ominaisuuksien joukkoa (ulkonäkö, luonteenpiirteet, biologinen
funktio,….) jonka perusteella voitaisiin määritellä yksikäsitteisesti….
·
…paitsi: Kokemus omasta naiseudesta tai
mieheydestä on ainoa sukupuolta yhdistävä elementti. Ja kuten aiemmin
todettiin, tämä on perustaltaan biologinen asia.
Briefly in
English:
Sex and
gender are very complex concepts and depend on many things in complex way.
In most
cases sex is determined by chromosomes, genes and hormones. In most cases the
phenotype and behavior of the individual is influenced by these factors. Also
the cultural ”average” is based on these levels. On the other hand there is a
huge amount of variation and alternatives in all levels so there is no unambiguous
dependence between different levels determining the sex or gender of an
individual.
In addition
to so called invariant elements every culture has its own specific elements that
are included to the concepts man or woman. Also every individual has their own
concept what includes to being a man or a woman. Gender identity is about how much these things
are felt to be a part their own identity. It is very probable that there is some
biological connection with the variation of the gender identity. We already
know something about it but I’m positive much more is soon to emerge to explain
the phenomenon.
Blogia voi kommentoida Suomeksi.
The blog may
be commented in English.
Bloggen kan
kommenteras också på Svenska
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti