Tässä tekstissä yritän kertoa siitä, miten patriarkaatti hahmottuu minulle elinympäristössäni – olenhan sen sisällä elänyt näennäisesti myös siellä vallankäyttäjien puolella. Samalla haen keinoja, joilla tuota rakennelmaa voitaisiin horjuttaa. Teksti koostuu maallikon havainnoista eikä se pyri tieteellisyyteen.
Tekstin runko on FemF-foorumilla pitämäni esitys asiasta 12.11.2016.
Patriarkaatiksi usein nimetty asia on miesten luoma hierarkkinen
rakenne, jossa hierarkian ylemmällä tasolla olevat miehet pyrkivät käyttämään
valta-asemaansa hyväkseen ja ilmaisemaan tuota asemaa
•
suhteessa muihin (lähinnä hierarkian alemmalla
tasolla oleviin) miehiin
•
suhteessa naisiin.
Valta-asema ilmenee
•
seksuaalisena valtana suhteessa toisiin
miehiin (alfakoiras muiden koiraiden keskuudessa)
•
seksuaalisena valtana suhteessa naisiin (alfakoiras
naaraiden keskuudessa)
•
fyysisenä valtana
•
taloudellisena valtana
•
poliittisena valtana
•
muunlaisena auktoriteettivaltana: asiantuntijuus,
taito…
Patriarkaatin hierarkia näyttäytyy noina vallan ilmiöinä:
• Se on
kova jätkä, jolla on kanttia nousta toisten yläpuolelle osoittamalla olevansa
miesten mies.
Tätä artikuloi se asia, että odotusarvo on, että kyseiset vallan
merkit keräävät ympärilleen ”naislaumojen” ihailun. Vallan merkit sisältävätkin
useimmiten valikoiman seksuaalisia signaaleja.
Patriarkaatti sisältää sääntöjä, joita pelisääntöihin tottuneet
miehet toteuttavat ja osa naisista käyttää tilanteen tullessa hyväkseen.
Säännöt ovat joko
•
kollektiivisia joukkuesääntöjä tai
•
individuaaleja sääntöjä
Joukkuesäännöistä tärkein on
•
”Älä petä porukkaa!”
Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että miesten on puolustettava
sitä pelikenttää, joka mahdollistaa valtarakenteiden säilymisen – silläkin
uhalla, että ne eivät ole jonkun yksittäisen miehen intressien mukaisia hänen
elämäntilanteessaan.
Individuaalisäännöistä tärkeimmät ovat
•
”Ota
etu siellä missä saat ja näytä niille!”
•
”Pidä
itsesi miehenä!”
Näistä ensimmäinen tarkoittaa, että on syytä ottaa ja osoittaa
valta-asema aina, kun havaitsee olevansa muita vahvemmassa asemassa. Jos mies taas
on heikommassa asemassa, sen voi joko todeta tosiasiaksi tai koetella asemaansa
”taistelemalla kuin mies”.
Jos jätät mahdollisuutesi mitellä asemastasi, olet luuseri.
Sallittuja tilanteita mittelyn välttelylle on esim. parisuhde,
jonka ylläpitäminen voidaan katsoa hyväksyttäväksi syyksi uusilta
valloituksilta pidättäytymiseltä. Asia ei ole käänteinen, vaan parisuhteessakin
oleva alfakoiras saa bonusta valloituksistaan toisten reviireillä.
Jos mies taas toteaa olevansa henkisesti naisen suhteen
alakynnessä tai muutoin seinää vasten, se tuottaa suuren ongelman - patriarkaatin
jälkimmäinen individuaalisääntö näet määrää:
·
Se taas tarkoittaa edelleen, että kun tilanne menee täysin
umpikujaan, miehen on se aina ratkaistava miehisyyttään
menettämättä. Äärimmäisenä asiana kasvoja menettämättä voi esimerkiksi hakata
vaimonsa, tappaa perheensä, hirttää itsensä, räjäyttää kauppakeskus, mutta EI
joutua avuttomaksi.
Tälle erotukseksi naiselle suodaan auliisti täydellinen avuttomuus
ja itkeminen vähemmänkin dramaattisissa tilanteissa. Naisille patriarkaatissa
onkin annettu omat sääntönsä tai oikeammin toimintaohjeensa:
•
Ole pehmeä, empaattinen ja joustava!
•
Osoita
tarvittaessa heikkoutesi!
•
Valitse
miehesi jonkin hänen valta-asemaominaisuutensa perusteella !
• Asetu palvonnan kohteeksi ja nauti kohteliaisuuksista!
•
Niitä
odotellessasi keitä kahvit ja siivoa lopulta jäljelle jääneet sotkut!
Monet naiset näin toimivatkin jolloin he uusintavat, vahvistavat
ja artikuloivat patriarkaalista rakennetta.
Koska toisaalta tiedetään, että naiset eivät näitä sääntöjä aina
noudata, miehet usein liittoutuvat naisten ”pullikointia” vastaan. Tällaista
ovat mm.
•
erilaiset herrainkerhot
•
eripalkkaisuuden ylläpito
•
”paikan
osoittaminen” seksistisellä mobbauksella
•
johtaviin asemiin pääsyn estäminen jne.
Yksi erikoislaatuinen ilmiö on se, että jos naiset onnistuvat
murtautumaan alueelle, joka aiemmin on tuottanut äijäpisteitä, tuon alueen
status putoaa pian alemmaksi äijäpisteiden suhteen. Tämä saattaa näkyä sitten
esimerkiksi niin, että tuon alueen palkkavaatimukset alenevat – ei naisten,
vaan toisilla alueilla toimivien miesten toimesta.
Sääntöjen sallima kohtaamiskulma naisia kohtaan sisältää miehille
sekä kollektiivisia yleissääntöjä että individualistisia mahdollisuuksia rikkoa
niitä valtarakenteita hyväksi käyttäen. Esimerkkinä tästä on vaikkapa naisen ”omistamisen
kunnioittaminen”, joka siis tarkoittaa sitä, että miehen tulee kunnioittaa
toisen parisuhteen koskemattomuutta – ellei sitten satu olemaan sellaisessa
asemassa, että voi ryöstää naaraan toiselta urokselta.
Tärkeä patriarkaatin ominaisuus on, että mies on oikeilla jäljillä
ollessaan metsästäjänä ja vastapuoli (nainen) saaliin asemassa.
Patriarkaatti on siis joukkuepeli, jossa sääntöjä uhmaavat koetaan
joko ulkoiseksi uhaksi tai porukan pettureiksi. Patriarkaatin ulkoisia uhkia
ovat
•
sääntöihin sopeutumattomat naiset: Sotkevat
selkeää pelikenttää ja pyrkivät käyttävät niitä vallankäytön elementtejä,
joilla patriarkaatin pelisäännöissä miesten on tarkoitus saada krediittiä.
•
Esimerkiksi liian voimakas ja aloitteellinen
nainen voi uhata miehen asemaa saalistajana
•
lesbot:
Eivät suostu pelaamaan missään muodossa patriarkaatin peliä.
•
sukupuoleltaan ei-binäärit: Kyseenalaistavat jo olemisellaan
totaalisesti koko patriarkaalisen rakennelman.
•
maahanmuuttajamiehet: Rikkovat sääntöjä
tulemalla pelaamaan väärälle pelikentälle ja saavat ennen kaikkea hierarkian
alemmalla tasolla olevien miesten olon asemastaan epävarmaksi:
•
Sääntöihin kuuluu, että yhteisön (lauman?)
naiset ovat ”meidän naisemme”, joiden huomiosta vain ”me” saamme kisailla. Käytännössä tämä näkyy käsityksenä oikeudesta ahdistella "meidän naisiamme".
”Sisäiseksi uhaksi” tai ”porukan pettureiksi” koetaan taas homot:
•
Eivät
tue järjestelmää ja heidän pelätään murentavan hierarkian, koska
•
eivät
pelaa oikeilla säännöillä
(eivät kiipeä hierarkiassa, eivät tunnusta ”pidä itsesi
miehenä”-vaatimusta…),
•
heidän seksuaalinen kiinnostuksensa romauttaa
koko rakenteen.
Heitä ei osata asettaa hierarkiaan edes alimmalle askelmalle. Myös
pelko siitä, että he
•
voivat
ollakin kiinnostuneita ”minusta saaliina”
•
”minussa” voi piillä jotain vastakaikua
asialle …tai ainakin ”muut” saattavat niin luulla…
pahentavat tilannetta. Käytännössä
kaikki tämä ilmenee patriarkaatissa homovihana ja homofobiana.
”Sisäiseksi uhaksi” tai ”porukan pettureiksi” koetaan myös
•
transfeminiinit:
Ovat niin ikään ovat porukan pettureita, koska myös ovat ”hylänneet” patriarkaatin
tavoitteet ja säännöt ja viestivät, että ne eivät edes ole heille haluttavia
asioita.
Erityistä kauhua tuottaa se pelko, että transfeminiini henkilö voi
herättää eroottista kiinnostusta ulkoisen olemuksensa takia. Tämä kaikki ilmenee transvihana ja
transfobiana.
Edellä esitetyin syin transmaskuliineja ei ilmeisesti koeta uhaksi,
koska koetaan, että he haluavat pelata patriarkaatin korteilla, miehenä miesten
joukossa eivätkä olemassaolollaan kyseenalaista koko patriarkaatin
olemassaoloa. Toisaalta ”biologisen naisen muuttuminen mieheksi” voidaan kokea
pelottavaksi selvän maailman sotkemiseksi, johon voidaan suhtautua
aggressiivisestikin.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vaikuttaa siis siltä, että patriarkaatin säännöt sallivat ja
mahdollistavat sorron ainakin
•
kaikkia
naisia kohtaan
•
kaikkia
alemmalla hierarkian tasolla olevia miehiä kohtaan
•
kaikkia
sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen cis-hetero-normista poikkeavia
variaatioita kohtaan
•
kaikkia
muiden etnisten ryhmien edustajia kohtaan
Patriarkaatti noussee sosiaalisesta mallista, joka on yhteinen
ihmisille ja simpansseille. Pointti on kuitenkin, että meissä on myös
muunlaisia lajityypillisiä käyttäytymismalleja: Toisen huomioon ottava ja
omastaan toiselle jakava altruistismi on tyypillistä meille yhtä läheisesti
sukua olevalle bonobolle!!
Kulttuurin tietoisella muokkauksella voimme päästä irti siihen
pesiytyneestä patriarkaalisesta juonteesta tai ainakin vähentää sen merkitystä.
Tässä olennaisin asia on perustunnealueen sallivuuden kulttuuristen rajojen
radikaali muuttaminen.
Lasten kasvatuksessa pojan
täytyy saada olla avuton ilman miehisyyden menettämistä, häneltä ei saa odottaa
aina voittajaksi nousemista keinolla millä hyvänsä. Tyttöjä ei saa asettaa
vähempiarvoiseen asemaan eikä dissata heidän toimintaansa perinteisesti koviksi
mielletyillä alueilla.
Satuihin ja muihin
myyttisiin tarinoihin pitää tuoda muita ratkaisukaavoja, mitä vallitsevassa kerrontaperinteessä
on nähty. Jne jne.
Oma
suhteeni miehenä olemiseen patriarkaalisessa maailmassa
Miehenä olemisesta on vissi hyöty naisympäristössä, koska siellä
tulee helposti kuulluksi. Toisaalta
se, että ei toimi patriarkaattisen säännöstön mukaan naisten keskuudessa, voi
aiheuttaa hämmennystä.
Äijäjoukossa ei-äijämäisesti käyttäytyvänä minulle tulee taas
vaivautunut olo:
·
loputon
into pelaamiseen (mitä tahansa peliä)
- ajoittainen koirastelu ja
nokkimisjärjestyksestä muistuttaminen
- sovinistinen asenne ja vitsailu
- rasistinen ja homofobinen asenne ja
vitsailu
Olen viime aikoina vältellyt tämänkaltaista herraseuraa aika
kategorisesti. Onnekseni olen töissä naisvaltaisella alalla, jossa ei tätä
juuri tapaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti